Multi-tool buzéria 4. rész

A multi-tool cikksorozatom negyedik részében kivesézem, hogy mi történt az elmúlt 5-6 hónapban. Szóval a Charge nem volt hosszú életű, egyszerűen rosszabb szerszám volt, mint az ára, és a körülötte lévő hype indokolta volna. Ezért lecseréltem egy kvázi anti-charge Leatherman-re.

Leatherman Rebar - Betonacél



A Rebar a  Supertool 300, Wave méretű kiadása. A Signal modellel azonos fogót kapta, a már megszokott cserélhető 154CM vágóélekkel. Sokkal robusztusabbnak hat, mint egy Wave/Charge. Egy időben divat volt ezt a fejet belevarázsolni a Wave vázába. Minden szerszám belül helyezkedik el, és zárható. Férfias, erős kezeket igénylő szerszám, még félévvel később sem látni jelét lötyögésnek, sőt még be sem kopott igazán. Annyira elegáns ez a megoldás, ilyen kompakt méretben ennyi tudást összerakni nagyon kevesen tudnak. A régi PST életérzést egy az egyben hozza, főleg a Heritage bőrtokkal. Vettem hozzá bitkészletet is, hasonló a Charge-hoz csak ez még a teljes értékű Philips csavarhúzóra megy rá toldalékként. A gyári molle tok, amit kaptam hozzá sokáig nem volt a kedvencem, de megtanultam értékelni, főleg azok után amiket egyes konkurensek raknak a szerszámaik mellé. Számomra ez az egyik legjobb multifunkciós szerszám amit valaha birtokoltam. Olyan mint egy gyönyörű klasszikus Mercedes. Nem nagyzol, de tisztességesen megvan csinálva. Ami miatt nem szeretem, hogy a késeket elég nehéz előbányászni, ergonómiai szempontból se túl kényelmes vágni vele. Ami nagyon hiányzik az pedig az olló. Mivel sokan kölcsön kérik, úgy gondoltam ideje kicsit pihenőre küldeni és nézni kell valami kínait, ami tud annyit mint egy Rebar, és nem sajnálom ha megsérül vagy ellopják. Nem is írok róla többet, non plusz ultra. Mindent ehhez fogok hasonlítani a továbbiakban. Örök darab. Imádom.

Nextool Sailor Pro




Sajnos kínai verziót sikerült kapnom, aminek nem zárható a pengéje, ezért már első nap eldöntöttem el fogom adni. Egyébként egy Gerber Strata klón, ami ár-érték arányban nagyon odatette magát. Simán tudom ajánlani mindenkinek 13-14k HUF áron. Az összes szerszám kívülről nyitható, de a hosszuk megfelelő. A kés nagyon jó, a kidolgozás szép. Vannak apró minőségbiztosítási hibák, de határozottan vallom, van olyan jó mint egy Gerber, ha nem jobb.

A zár része elegánsan működik, kicsit rossz, hogy műanyagból van fém helyett. Megszokást igényel, mert mindent csak akkor lehet nyitni ha előtte oldod a zárat. A fogó részérén egyetlen egy panaszom van csak. Az, hogy szegecselve van a vágóél. Házilag nem javítható ha sérül. Számomra érthetetlen okokból. Ezen kívül a rugó nagyon jól és simán működik. Kellően vékony a hegye, a fogak minősége közelébe sincs egy Leatherman-nek.

A mellékelt övtok legalább saját márkás, tépőzáras, közepes minőségű. Nem gumis, szóval a biteket kicsit macerás kiszedni berakni. A Bitekről annyit, hogy a mágnest érdemes már első nap beleragasztani az adapterbe, és kidobni az összes gyári bitet. Ha komolyan akarod használni, akkor úgyis felépíted a saját elvárásaidnak... Személy szerint, ha nem sajnálnám én Parkside vagy Bosch bitekkel használnám. 

Nagyon megkedveltem, annyira kényelmes volt hogy kívülről nyílnak a szerszámok, és van olló teljesen elégedett voltam vele. A kést is meglehetett volna csinálni, hogy zárható legyen. Kicsit elkezdett a kék bevonat leperegni, és hát úgy voltam vele, ezt már a Charge esetében sem bírtam elviselni szóval jobb lesz eladni. De tényleg jó szerszám, egy percig sem bántam meg. 

Gerber Truss - Gréta Trussberg



Nagyon égette a zsebem a Nextoolból visszaszerzett összeg, és régóta vágytam már egy Gerberre. A Suspension NXT volt kinézve. Nézegettem a webshopot, amikor láttam hogy a nagyobb testvére a TRUSS szinte alig kerül többe, és még pénztárcát is adnak hozzá. Beleugrottam. Méreteit tekintve, kinyitva pontosan akkora mint egy Ganzo G302, vagy a korábban említett Suspension NXT.

A Gerber mindent megtett, hogy ne legyenek rossz benyomásaink, a kellemetlenségeket ajándékokkal és erős márkával próbálják ellensúlyozni. Most már te is részese lehetsz az életérzésnek, tessék itt egy pénztárca, jó garancia (már ahol) meg kapsz egy díszdobozt is. Jobban szerettem volna, ha ezt inkább a szerszámra költik. Mindenhol legalább 3-4 mm extra hossz belefért volna főleg a fűrész és a sima penge igényelné hogy hosszabb legyen. A Gerber a gyárthatóság és spórolás miatt, egy darab lemezből hajtotta a szerszám vázát, ami nem teszi lehetővé hogy teljes méretű pengét vagy fűrészt használjanak. El kell mondanom ezzel kapcsolatban azért egy pozitívumot is. Elérték, hogy rugó meg extra szegecsek nélkül úgy pattanjon a fogó kinyitva mint egy Wingman vagy Nextool. Nagyon szép munka, sokat lendít a minőségérzeten. Számítottam a rövidebb szerszámokra, szóval ezt nem tudom felhozni igazán negatívumnak.

Csalódás akkor ért, amikor megláttam milyen esztétikával vannak a kések élezve, és belehányva a szerszámba. Megáll az eszem, hogy egy késgyártó termékéről beszélünk. Funkcióját ellátja, csak amikor egy Ganzó szebben van élezve... azért na... többet várnék egy ilyen amerikai márkától. Ez ilyen...

Az egésszel kapcsolatban nagyon vegyesek az érzéseim. A fogó például annyira kiemelkedőre sikerült, hogy jobban ajánlom mint a Nextoolt. Kidolgozása és vágója is jobb. Rengeteg Gerberes dizájn van rajta, amit még nem lehet megtalálni ebben a formában máshol. Ezért érdemes megvenni ezt a szerszámot. Az olló is jobb mint a Nextool estén, igaz a mérete elég kicsi, a szerszám pedig komikusan nagy körülötte, ezért korlátozza a használatot. Egy Ganzo G302-höz képest a szerszámok robusztusabbak, egy minimálisan vastagabb házban. Szóval a franc se tudja, végül is tényleg csak annyival jobb, hogy rá lehessen mondani, hát ez csak Gerber nem Ganzo. Ennek van-e praktikusan haszna? Később kiderül. Annyi biztos, teljes mértékben használható, nem hibátlan, de nem is kértek érte egy Leatherman árát. Akinek fontos, hogy személyesen vásárolja, jó eséllyel tud majd ilyet venni valamelyik Fiskars márkaboltban. Ennek is van létjogosultsága, és szerintem azért garancia, számla se utolsó szempont. Tokot is adtak hozzá, de borzasztó a minősége. Pozitívum hogy horizontálisan és vertikálisan is hordható.


Szumma szummarum, nem csak a Leatherman tud szerszámot gyártani. A jelenlegi árakat tekintve, már a 15k HUF is húzósnak számít nálunk. Sajnos általánosan elmondható, hogy a 10 ezres multi-szerszám kihalt, 15-20k HUF körül indulnak az alap darabok, ezért is gondoltam megosztom mindenkivel a tapasztalataimat, hátha segít döntést hozni. Megugrott a Wave klónok piaca Kínában, most sok ilyen van. A Charge-nál szerzett negatív tapasztalatok miatt, nem akartam ilyet vásárolni, ha már az eredeti se tetszett alapon. A Gerber Strata iskolát céloztam meg, ezért nézelődtem az olcsóbb kívülről nyitható szerszámok felé. 

Tervben van még a Gerber Center-Drive Plus és a Victorinox Swiss Tool Spirit vagy Sima Swiss Tool kipróbálása is, de még nem állok készen a 70-80 ezres határon áttörni, ezért sem jöhetett szóba a Leatherman Free P4. Használtan is alig találni ilyet, szóval... addig nyitott szemmel kell járjak. A hosszútávú tapasztalatokról pedig biztosan készül majd cikk, vagy legalább egy Facebook bejegyzés.

Nameless
2022.12.22