Xiaomi Mi A2 (jasmine) hosszú távú tapasztalatok


Nem sokkal a bejelentése után vásároltam meg második Xiaomi készülékemet. Korábban egy Redmi Note 4 (mido) telefonom volt. Már akkor is kérdőjelezhető volt a döntés, hogy pont az A2-re frissítsek, de elkapott a gépszíj. Nekem Stock Android kell. Ezzel a felkiáltással beültem a kocsiba és megvettem, mert még arra sem volt türelmem hogy internetről rendeljem. Nekem nincsenek nagy igényeim, mindig is a 60 ezres kategóriát céloztam meg magamnak. A Note 4 elég magasra rakta a mércét, mivel soha nem volt vele komolyabb problémám. Egyedül a MIUI-ból ábrándultam ki, az eredeti csupasz global version szép lassan megkapta a reklámokat, és folyamatosan forgatták fel a megszokott dolgokat. Öreg vagyok én már ehhez… még akkor is, ha orvosolhatóak voltak ezek az apróságok.


Külső


Hát elsőre egy márkajelzés nélküli kínai iPhone másolat is lehetne, de nem az. Amikor mellé raktam az iPhone XR-t rájöttem, hogy annyira nem is béna készülék. Összeszerelésre és kialakításra is elég finom. Pont azt a pluszt tudta a Note 4 után, amire vágytam. Masszív, nem hajlamos a zsebben való meggörbülésre mint az elődje. A hátlapot a kamera uralja, és tok nélkül idegőrlő az asztalra rakni, ugyanis billeg és nagyon sérülékeny a kiálló lencse. Kezdetben csak tokot, később egy fém kupakot raktam a kamerára. Most már nem féltem semmitől. Itt kapott helyet az ujjlenyomat olvasó is. Sebessége már nem számít gyorsnak, de szerintem még így is a túl érzékeny kategória. Ezalatt pár hónap alatt egyébként kifényesedett a sok használattól. Ettől függetlenül tökéletesen működik.


Az előlapon egy Full HD+ felbontású tucat IPS található. Abszolút megfelelő, nem hajlamos beégésre és hibás pixelek sincsenek. Nincs notch, és a kávák mostanában sem feltűnőek. Amióta megjelent a Pixel 3A azóta ismét nagyobb örömmel nézek rá, hogy ejj mégse olyan rossz ez. A kijelzőt folyamatosan fóliával használtam. Ott ahol nem védi fólia, lekopott róla az olaj taszító bevonat. Szerencsére a beszédhangszóró környéke amúgy sem érdekes, csak fura, hogy a tiszta kijelző ott mindig zsíros bármennyire is próbálom tisztán tartani. Egyébként hivatalosan Gorilla Glass üveg védené az elejét, amit eddig egyszer sikerült kipróbálni. Töltés közben lefordult és nekicsapódott egy zártszelvénynek. Semmi baja nem lett, de a fólia cserére szorult a kis mutatvány után. A hátlap hajlamos a karcolódásra, még tokban is apró pöttyök jelentek meg rajta, ezt egy karbon mintás A2 fóliával mérsékeltem.


Android One – Szoftver





Hát itt rendült meg először a vásárlás öröme. Még Oreo rendszerrel vettem a készüléket. Teljesen elégedett voltam vele, nem sejtettem semmit. Akkor még kis lelkes voltam, és vártam a Pite frissítést, meg is kaptam karácsony után. Ekkor kezdtek jönni a hírek a téglásodó telefonokról. Minden hónapban lehetett rágni a körmöt, hogy mikor esik rád a sor a téglázódó A2 futószalagon. Szerencsére nekem mindegyik, még a visszavont frissítések is felmentek eddig. Nem kellet még factory reset-et csinálni amióta megvettem, szóval egész rendben van. A MIUI idegesítő dolgai eltűntek, itt eléggé nyugisak a dolgok mostanában. Aki szereti a minimalizmust, annak nem rossz a gyári pite. Én két kártyával használom a telefont, és céges levelezés is be van állítva rajta. Abszolút munkaeszköz. Nem hagyott még cserben, talán néha érzékeny az interferenciára és a térerőt is könnyebben eldobja mint a Note 4. A szoftver ezt lassulásokkal honorálja, de küzd hogy simán menjenek a dolgok. De amúgy nem rossz, de azt el kell mondanom, hogy köze nincsen ahhoz a felsőbbrendű vanilla Android verzióhoz amit az újságírók és videósok szoktak áradozni 1 hét használat után. Nyugodtan lehet venni MIUI, EMUI, One UI, Oxygen OS és egyéb készülékeket, mert szerintem még kiforrottabbak is néha mint az Android One. Az biztos, hogy itt legalább nem hullanak szét a material kinézetű alkalmazások, ami pozitív. Bloatware szinte ismeretlen a telefonon, néhány Xiaomi alkalmazást raktak fel nekünk, de ezeket lehet törölni. Én bekapcsoltam az OEM unlock és az USB Debug módot, hátha téglásodna a telefonom. Talán ezek segítségével még menthető. Aki nem tette meg annak csak komolyabb beavatkozás árán lehet újra életet lehelni a telefonba. Az összes automatikus frissítést letiltottam, a Google elég pofátlanba tolja ezeket a dolgokat, majd én frissítem amikor tudom, hogy van időm szarakodni vele.


Hardver





A telefon egy Snapdragon 660 SOC-et kapott, amit elégséges előrelépést jelentett a 625-höz képest. Mára már nem annyira gyors mint amikor megvettem, úgy érzem még max 1 év van ezekben a rendszer chipekben. 4GB RAM az Android One miatt nem teljesít jobban mint a MIUI alatt a 3 GB. Ez nem sok és nem is kevés, a kezelésén sokat lehetne csiszolni. Ha lejárt a garancia, remélem lesz hivatalos Lineage OS a telefonomra és meglátom ott milyenek a dolgok. A rezgőmotor nagyon pöpec volt új korában, de mára kilazulhatott vagy kikophatott, mert már inkább egy olcsó telefonra hasonlít, billentyűzetek esetén érdemes állítani rajta. Ugyanez igaz a Type C csatira. Féltem tőle hogy nem lesz tartós, egyelőre csak a finom kattanás lett bizonytalanabb. Van még infra is, amivel lehet egy sor eszközt vezérelni a gyári Mi Remote segítségével. 64 GB EMMC háttértár, nem bővíthető. Vásárlás előtt úgy lehet legjobban tesztelni az állapotát, ha például törlitek a Chrome vagy Facebook alkalmazás felhasználói adatait. A silányabb készülékek ilyenkor percekre lefagynak vagy simán újraindulnak. Az enyém javult a frissítésekkel, de még mindig nem tökéletes. A 128 GB verzió elvileg nem érintett ezekben a hibákban. Bluetooth audio nekem speciel néha szaggat, ami elég szívás, hisz nincs jack átalakítózni meg nem akarok. Az alsó tartalom fogyasztására való hangszóró átlagosan szól. GPS rendben van.

Akkumulátor





A legnagyobb félelmem volt a 3000 mAh akkumulátor, ami sajnos az előítéleteknek megfelelően viselkedett. Nem segített a dolgon a Pite kezdeti verzióiban néha előforduló akku zabálás sem. A kijelző idő elméleti maximuma 7 óra körül van 1 feltöltéssel, de én inkább 4 órát mondanék reálisnak. Az akkumulátor rendelkezik 10% tartalékkal, amit a vezérlő program az elhasználódás során folyamatosan engedélyez. Ez azt jelenti, hogy inkább 2700 mAh-s ként viselkedik a telefon, de a teljes élettartama alatt próbálja tartani ezt a szintet. Sajnos hivatalos forrásból nem sikerült megerősíteni ezt a megfigyelést. Az Accubattery mérései alapján jutottam erre a következtetésre, mert új kora óta használom kisebb nagyobb megszakításokkal. Gyors töltés van, és javaslom is a használatát pl. 50-ről 75%-ra ebédidőben feltöltve teljesen élhető a telefon, és az akkumulátornak se árt annyira mint a nap végén a 0-100% ciklus. Ez már nem hozza a 2019-es szintet, mostanában lett divat mindenbe a 4000 feletti telep.


Kamera







Nem vagyok nagy fotós, egy sima kattintgatós kamerára vágytam. Xiaomi-hoz mérten elég jó kamerája van, sőt annyira jó hogy mesterségesen van lebutítva házon belül (camera2 api khmm). Lassított felvételeket szoktam használni, de ezeket a telefon nem tudja rendesen visszajátszani. A Google Photos ugyanis egyből elkezdi lementeni a videót ami szénné pörgeti a CPU-t. Úgyhogy repülőgép üzemmódot szoktam nyomni amikor már nem bírom tovább. Az akkumulátor sem támogatja túl sokáig a tartalmak létrehozását, a telefon is hajlamos melegedni ilyenkor. Fényképezésre jó, de semmi extra. Azt se tudom mennyi mpx a felbontása, nem is fontos.


Összefoglalva





Az A2 egy jellegtelen tucat telefon, jellegtelen szoftverrel. Ha sikerül minden méregfogát kihúzni, és túllépni a hibákon akkor észrevétlenül teszi a dolgát. Én elfogadtam olyannak amilyen, és megmondom őszintén nem akarom még leváltani. Használtan semmiképp se vegyen ilyet senki, mert nem éri meg a rizikót. Újonnan szerintem még mehet, de csak akkor ha kimondottan az A2 kell. Én néznék helyette inkább valami idei modellt nagyobb akkuval és modernebb SOC-vel.