Samsung Galaxy A20e -teszt

Céges tucat telefon, drágán, technológiai írástudatlanoknak. Nagyjából így tudnám összefoglalni azt a meetinget amikor a Samsung eldöntötte, hogy szükségünk van egy A20e készülékre. Az ördögi terv bevált. Hatalmas árréssel, modern megjelenésű, kompromisszumokkal teli telefont sikerült drágán a piacra dobni.



Pici dobozban érkezik a telefon, szép színes. Nem kimondottan prémium, de legalább jól néz ki. A szendvicsben alul találhatóak a kiegészítők, fölötte a telefon, és a legfelső rekeszben a becsapódások csökkentését szolgáló papír pakli. Maga készülék rendesen körbe van fóliázva, de kijelzővédő és tok nem jutott a csomagba. Helyette van 3.5mm-es füles és elvileg egy type-c gyors töltő.  Sas szemmel végig nézve a telefont, találtam néhány karcot és sérülést a zsír új telefonon. Ezen mondjuk nem lepődtem meg, hisz a hátlap a régen látott zongoralakk plasztik, fantasztik. S3 időket idéz a telefon. Ami mondjuk nem rossz, én kedveltem az S3-mat. Ez egy fura modern+avittas koreai olcsó iPhoneos celofánba csomagolt -életérzés?




A HD+ IPS kijelző elsőre kissé kékes árnyalatú, a kontraszt nem túl acélos. Betekintési szögek szempontjából ötös. A képpont sűrűsége sem ciki, főleg az apróbb dolgok esetében látszik a felbontás hiánya. A Samsung ügyesen rakta össze a szoftvert, elrejti a kijelző gyengeségeit. Sajnos állítani nem lehet rajta, egyedül fixen beállított kék fény szűrőt kaptunk. Sötét témával valamivel jobb a helyzet.



Bekapcsolás után a One UI fogadott. Amióta megjelent, mindenképp szerettem volna kipróbálni milyen lehet. Igaz terveim szerint egy A50-et akartam vásárolni, de ingyen eljutott hozzám az A20e.  Sajnos a 14nm-es SOC, egyszerűen gyenge. A One UI túl sok ennek a hardvernek. El sem tudom képzelni milyen lehet az A10, én nem vagyok hozzászokva ekkora lagokhoz és másodperces várakozásokhoz sima ui navigáció kapcsán. Memória és Processzor papíron akad, de a Samsung szoftverje egy minimálruhás átverés. Az mondjuk pozitív, hogy a legfrissebb szoftverben láttam némi előrelépést optimalizálásban, és kicsit gyorsabb lett a tőle a telefon. 



A gyenge kezdést erős visszaesés követte. Abban reménykedtem, hogy a belakás okozta többlet terhelés akasztja a telefont. Sajnos estére se javult a helyzet, és a melegedés is régen látott vendég volt az elmúlt 3 évben vásárolt telefonjaim között. Nagyon szeretném szeretni a telefont, mert élvezem a skálázhatóságot és az újdonságot amit a Samsung One Ui jelent. Mindenre van beállítás, és tetszik, hogy van valami célja a Samsung szoftvermérnökeinek, nem csak úgy szabadidejükben szívatják magukat az Android forkolásával. Van sötét mód, és fejlett energiatakarékossági beállításokat is raktak a telefonba. Ja és nem gondolkodtak sokat, csináltak 2D arcfeloldást is. Úgy az egész telefonon érezni, hogy ez a szoftver megfelelő hardveren egy az egyben konkurál az Apple telefonjaival. Bugokkal még nem találkoztam, egész jó a szoftveres összkép. Az NFC fizetés pedig hab a tortán.

A memória kezelés is meglepően jó. Simán elő tudom hozni a tegnap megnyitott cikket a böngészőben. Ahogy próbálgattam mérettől függően, akár 5 program is elfér a memóriában. A bajok akkor kezdődnek, ha valamit újra be kell tölteni. Egyszerűen nem értem miért ilyen lassú az eszköz. Biztos vagyok benne, hogy van valami utólagos optimalizálás a Samsung részéről, mert érthetetlen számomra a dolog, hogy ezen a vason minden szaggatott, kivétel a Facebook. Az olyan magabiztosan töltődik be mindig, hogy az A2 is megirigyelte. Elmondható, hogy az eredeti alkalmazások simábban futnak mint az utólag telepítettek. Hagyok még időt a készüléknek mielőtt végleg kimondom, hogy sz…



A launcher egész gyorsan működik és elég minimalista. Úgy lett színes és változatos a rendszer, hogy közben megmaradt visszafogottnak. Szerintem jól eltalálták a megjelenését, bár nincs túl sok opció. Az alkalmazások elrejtése és az értesítési sáv gesztusok megvannak, nekem ennyi elég, hogy ne rakjak fel saját launchert.

Biztonság szempontjából ügyesen játszott a Samsung. Nemrég döbbentem rá, hogy ezen a telefonon minden céges szolgáltatás a gyári alkalmazásokon keresztül érhető el. Nekem nagyon tetszik. A Knoxnak köszönhetően nem kell mindenre külön céges appot felrakni. Titkosítja az SD kártyákat is, ami kissé WTF volt, mert másolás közben jött rá hogy neki most rögtön le kell dobni a kártyát és most azonnal titkosítani kell ~5 GB adatot. Ez nem a Samsung hibája, ilyen a policy. Ezt egyértelműen a boot idő bánta, és lehet ez okozza a rendszer lassulását is. Az ujjlenyomat olvasó engem eléggé felidegesített. Lassú, nehezen lehet hozzá adni ujjakat. Az arc felismerés pedig éjszaka simán kivakuzza a szemed. Ilyenek miatt néha nehézkes használni a telefont, türelem kell hozzá. Akkumulátor kezelése nem rossz, eddig nem találkoztam wakelock szituációval. A készülék 1 feltöltéssel nagyjából 4-5 óra kijelző időt tud, ami elég kevés, ha a hardver szerénységét is figyelembe vesszük.

A multimédiás képességektől nem fogunk elájulni. 3.5 mm jack ugyan akad, de a hangszóró valami csapnivaló. A kamerák csak a saját kijelzőn produkálnak értékelhető képeket. Belenagyítva rögtön kimutatja a foga fehérjét. Az viszont tetszett, hogy nyugodtan lehet váltani a két kamera között, és lehet széles látószögű képeket is készíteni. Ez most a menő, de a Samsung helyében inkább egy jobb processzort raktam volna a telefonba...

Amióta megvan azon gondolkodtam, hogy vajon az én telefonom hibás, vagy csak nagyok voltak az elvárásaim. Megnéztem Tech2 Laci videóját is a telefonról a válaszok után kutatva. Diplomatikusan megfogalmazva megerősítést nyert a tapasztalatom. Ehhez képest egy Redmi 7 és Redmi Note 7 egy igazi flagship. Mindezektől eltekintve, az A20e egy jó minőségű termék benyomását kelti, jó megfogni és jó rá nézi. Szerintem van még benne potenciál, de jelenleg nem tudom ennyiért ajánlani senkinek. Frissíteni fogom a cikket, ha a Samsung kifőz valamit.