Az autózás ára 4. rész: Fogyasztáscsökkentés


Havi 39 747 forintot költöttem üzemanyagra 22 hónap használat adataira alapozva. A terepet nehezítendő, a változó időjárásra lőttem be az összehasonlítást, mert ilyenkor kap a motor meleget hideget, általában ilyenkor kezd el növekedni a fogyasztás, felkerül a téli gumi és reggelente már nem lehet rögtön elindulni. Nem túl logikus a legnagyobb kiadással befejezni a cikksorozatot, de ennek a tételnek a ledolgozása volt a legmelósabb. 



2018 vs 2019

Tavalyi időszakban 4834, idén pedig 4408 km utat tettem meg. Tavaly kicsit többet mentem, aminek egy autóvásárlás az oka. 2018-ban az általános átlagom 6.24 L/100km volt. Idén 2019-ben 6.01 L/100km. Nagyjából 20 000 forint megtakarítást jelentett 3 hónap alatt. 29 helyett 27 Ft/km költségen utazhattam. Lássuk, hogyan sikerült felmutatni némi megtakarítást.

Az egész folyamat az adatgyűjtéssel kezdődött. Erre a drivoo alkalmazást használtam. Minden tankolást, kiadást, karbantartást gondosan feljegyeztem. Arra elég volt, hogy útmutatást adjon mivel kell foglalkozni, de arra kevés, hogy megmondja hogyan kellene autózni.

Ismerd meg a gép működését


Nem vagyok technikai analfabéta, érzésre szoktam autózni, de jobb lenne konkrét számokat látni használat közben. Ismerem a fogyasztáscsökkentő tippeket is, de valahogy sose éreztem magam elég biztosnak a dolgomban. Arra gondoltam, rendelek egy OBD adaptert és kirakom egy kijelzőre a szenzoradatokat. Némi utánaolvasásnak hála, megtaláltam a tökéletes kombinációt. Egy apró 4 colos telefont és egy BT-os ELM327 kütyüt vegyítettem kábelkötegelővel. Szoftveres oldalról a Torque Pro alkalmazást találtam megfelelő pontosságúnak. Kevésbé elvetemülteknek javaslom az OBD Fusion alkalmazást. Sokkal barátibb, modernebb és szebb is. Készítettem egy panelt, amin a számomra legfontosabb információkat jeleztem ki. Eleinte abba a hibába estem, hogy túl sok információval halmoztam el a kijelzőket. Butaság volt, és balesetveszélyes is ezeket bámulni vezetés közben. Egy modern autó esetén nevetséges lehet ezeket olvasni, hisz az összes itt fellelhető adatot ki tudják jelezni, de talán az eddigi haszontalan menüpontok új értelmet nyerhetnek.


Reggeli melegítés?


Mai napig vitatéma, hogy akkor most kell-e vagy nem kell melegíteni a kocsit. Méréseim alapján kb 100 ml benzint használok hűvösebb időben feleslegesen mindennap az autó melegítésére. Nagyon szigorúan felfogva, ez tiszta veszteség. Úgy vettem észre hogy az eddigi összes autóm sokkal jobban kezelhető ha legalább 30-45 másodpercig járatom. A motor biztosan megköszöni hosszútávon ha nem kezdem el rögtön terhelni. Az átlagfogyasztás is alacsonyabbnak tűnik, a trip computer alapján, bármennyire is ellentmond a paraszti logikának, így még gyorsabban bemelegedik menet közben. 1 perc járatás pont annyi energiát igényel mintha beindítanád az autót. Szóval miután bemelegedett, nyugodtan érdemes leállítani a pirosnál. Hideg motor esetén mindenképpen minimálisra kell csökkenteni az indítások számát. A motor idő előtti elhasználódásához vezet. Egyébként azért is jó a kijelző, mert kb 60-75 fokos víznél már lehet 2500 f/p fölé is merészkedni néha.

1-2-3 a pazarlás fokozatai (666)


Mindig is mondták korábban, hogy törekedni kell a magasabb sebességfokozatba való kapcsolásra. Amikor megláttam a fogyasztási adatokat, 1-esben 250 l/100km, 2-esben 80 l/100km, 3-masban 35 l/100km is lehet az átlagfogyasztás. Mivel az átlagfogyasztás a mért adatok átlagán alapul, az alacsony fokozatban történő haladás megfogja dobni a fogyasztást, de durván. Valós pénzügyi veszteséghez vezet, annyira kerülni kell az 1-es fokozatban való haladást, hogy már egy 50 méteres parkolóhely keresés is mérhető fogyasztásnövekedést okozhat, ha mindennap csináljuk. 

4-5-(6) a barátod

Gyakorlati tesztek alapján a Fiesta 1.3 Rocam motorja 1800-as fordulaton a leghatékonyabb. 50 km/h sebességgel 5 literes fogyasztással lehet számolni. 5-ben kb 70-85 km/h között a legtakarékosabb, de itt már jobb inkább 90-95 között lendületesen autózni, mert sok energiába kerül az esetleges gyorsítás, itt olyan 6.3 liter már takarékosnak számít. 


Mint megtudtam, a motor fejlesztése során egy modern, 16 szelepes Yamaha eredetű motort alakítottak át a dél-amerikai viszonyoknak megfelelően. A dupla vezérműtengelyes 16 szelepes hengerfejet egy 8 szelepes, 1 vezérműtengelyes görgős szelepemelős megoldásra cserélték, pont mint az izomautókban. 

Ennek köszönhetően a motor alsóbb tartományokban sokkal nyomatékosabb, ami nagyon jó a Brazil autósoknak, akik utálják forgatni a kocsit és főleg etanollal közlekednek. Az olcsóbbítás a blokkot magát is elérte, ugyanis a könnyűfém blokkot egy az egyben lemásolták, sima öntött vasból egy új öntési eljárásnak köszönhetően. Ez jót tesz a hőtartásnak, de rossz is, mert jóval nehezebb lett a végeredmény. A hajtórudakat a Fordnál először porkohászati technológiával gyártották. Ennek fejében, még a betölthető olaj mennyiségét is megnövelték 1 literrel, hogy jobban bírja a rideg tartást, és nehezebben használódik el az olaj a 20 000 km gyári periódusok alatt. Hátrány még, hogy a 8 szelep magas fordulaton inkább fogja a motort, emiatt kb olyan lomha, mint egy 2000-es szívó Diesel 190-es Merci. 

A legnagyobb kincs a motorfék

A legtöbb megtakarítást átlagban, akkor lehet elérni ha haladunk de a felhasznált üzemanyag mennyisége nulla. Motorfékezéskor pont ezt használják ki az autók, hogy csökkentsék a fogyasztást. Érdemes előre gondolkodni, ha például piros a lámpa akkor azzal lehet spórolni ha hagyjuk az autót kigurulni, ameddig megszűnik a motor fékező hatása.

A kis lelkesek gondolhatnák, hogy üresben gurulva micsoda megtakarítások érhetőek el, de az az igazság hogy lekapcsolni a kerekeket a motorról elég veszélyes játék, fékezéskor nincs ott a motorfékező ereje, ami növeli a fékek kopását, de a legveszélyesebb, hogy az egész autó instabillá válik ami nagyban növeli a balesetek kockázatát. Nem is szabályos így autózni. 

Azért megmértem, kb 100-50-ig lassulva van némi értelme, de utána 2-3 litert 100 km-en ugyanúgy megeszik a kocsi, ráadásul folyamatosan lassulunk, ami növeli a pillanatnyi fogyasztást, hisz alapjáraton ketyeg a motor, ami óránként legalább 1.5 liter benzint igényel. 

Követési távolság


Nagyon sokat lehet fogni a fogyasztáson, ha minden helyzetben elég követési távolságot hagyunk magunk előtt. Ha egy traktor vagy lassabb jármű halad előttünk, akkor motorfékkel szépen be lehet állni mögé. Az én kocsimnál akkor van probléma amikor 3-4 fokozat határán kell autózni, mert akkor nem lehet eldönteni, hogy 4 litert fogyaszt a motor vagy 8-at. Kerülni kell ezeket a sakk matt helyzeteket, inkább érdemes megelőzni amilyen gyorsan csak lehet, a motor túlságos forgatása nélkül. A huzamosabb ideig történő alacsony fordulaton való autózás ugyanolyan káros, mint hidegen nyélgázon közlekedni.

Összefoglalva

  • Reggel pár másodpercig melegítünk, utána lehet indulni. 
  • 1800 és 3000 között próbáljuk tartani a fordulatot.
  • 1500-as fordulat alatt semmiképpen sem szabad kínozni a motort. 
  • A víz és a hengerfej gyorsabban melegszik mint az olaj.
  • Fogyasztás szempontjából már 60-70 fokos motor is majdnem optimális. 
  • Gyorsítást érdemes határozottan, lendületesen kivitelezni.
  • Törekedj minél több motorféket használni, amivel kímélhetőek a fékpofák és csökkenthető a fogyasztás
  • Mindig figyeld a fogyasztási kijelzőt, és időben válts sebességet
A fenti tippeket megfogadva, kb 1 hónap után már izommemóriába lehet nevelni ezeket a dolgokat, és automatikusan erre fog beállni az ember lába. Nem lesz könnyű, sokan nem nézik jó szemmel ha az ember 90 helyett mondjuk 88-al halad óra szerint. A legjobb trükk, ha szabályosan közlekedünk, a lehető legnagyobb fokozatban.