Archív: freddyD interjú - DirtyWindows 2012

A Rossz PC Játékok Sorozat készítőjével készítettünk interjút. FreddyD egy kiemelkedő figurája a magyar videós közösségnek, és vitathatatlanul bevéste nevét a gameplay videók magyar történelmére. Nem is kell, mondjam, hogy be voltunk rezelve, amikor megkerestük e-mail-ben. freddyD nagyon jó fej volt, és nagyon hamar válaszolt a mocskos kis keresztkérdéseinkre. Olvassátok szeretettel!


DW: Szervusz freddyD! Hogy vagy mostanság?

Szia. Köszi, megvagyok. Bár elindult az év első allergiaszezonja és helyenként azért alaposan megszenvedek vele.

DW: Megosztanád a kíváncsi olvasóinkkal milyen projekten vagy projekten dolgozol most?

Igazából a RPCJS vége óta egy állandó projekten dolgozom, ez pedig a Filmbarátok Podcast amit olyan kb 4 hetente igyekszem összehozni. De emellett azért nem rendszeres időközönként megjelentetek más dolgokat is, ilyen pl. az “Alpári Figurák” sorozat, ahol nagyon primitív módon előadok figurákkal vicceket, vagy ott vannak még a 99 forintos DVD filmek bemutatói, amelyből hamarosan lesz megint egy rész. De sokszor feltöltök teljesen random hülyeségeket is, ami épp eszembe jut, vagy ha megihletett valami.

DW: X év X hónapja töltötted fel az első videódat. Azóta rengeteg amatőr készített hozzád hasonló videókat. Nem dühített, hogy néha még a munkáidat is ellopják, vagy, hogy másolják, amit csinálsz?

Nem igazán zavartak az ilyenek. Persze, voltak fiatal srácok, akik helyenként az én vicceimet, ötleteimet adták elő újra, de nem izgatott különösebben. Az emberek úgyis tudják, hogy kitől volt az eredeti. Na meg mindenki csináljon olyat meg azt, amit szeretne. Az zavar csak, mikor az én saját videóimat töltik fel mások és rosszabb esetben még azt is írják ki, hogy ők csinálták.

DW: Hogyan változott az érdeklődés irántad amióta bejelentetted, hogy vége a sorozatnak?

Természetesen a RPCJS-os adatokhoz képest érezhetően visszafogottabbak a statisztikák, de ez engem egyáltalán nem zavar és nem is lepett meg. Érthető, hogy ha valakit nem érdekelnek a filmek, akkor nem fog megnézni egy 90 perces podcastet erről. De persze még így sincs okom panaszra, youtube csatornám szépen gyűjti a követőket és nő az össznézettség is stabilan. Jó dolog ez. Nekem nem olyan fontosak ezek a statisztikák, érdekes módon amióta Magyar youtube partnerprogram van (nem vagyok tagja), sok nézőt sokkal jobban érdeklik a statisztikák, mint engem. Sőt, van aki ki is gúnyolt, hogy több más magyar profilhoz képest nem is olyan sok a nézettségem. Nem akartam ebbe belekezdeni, de ha hozzáadnám a 10 milliós indavideós nézettséget és hozzáadnám az előző (törölt) youtube profilom adatait, már más volna a helyzet. De persze nekem több év előnyöm van, szóval minden relatív. Összegezve, teljesen meg vagyok elégedve.

DW: Mit köszönhetsz a RPCJ sorozatnak, mennyire határozta meg az életed további szakaszát?

Sokat köszönhetek neki. Ennek köszönhetően megismertem sok embert, megnyílt jó pár lehetőség annak köszönhetően, hogy a nevem egyes körökben már jelent valamit. Itt nem kell anyagi vonzatokra gondolna, inkább csak apróságokra. Pl ki gondolta volna, hogy egyszer egy tv-műsor témája leszek (Fix TV) vagy szerepelek egy Doom 3 magyar szinkronban? De mondhatnám akár azt is, hogy az Otherworld.hu –nak hála mehettem sajtóvetítésekre is. Emellett megtanultam a videószerkesztők használatát, ami szintén hasznos dolog. Persze voltak negatívumai is az egésznek, de többnyire kellemes ez az egész élmény, amely még most is tart.

DW: Milyen módon határozta meg a sorozatot a felhasználói visszajelzés?

Persze nagyon fontos a visszajelzés. Főleg az elején. Az építő szándékú kritikáknak is örültem, mert legtöbbször tényleg jogosak voltak és tanultam belőlük. Pl sokan írták, hogy mikor a Football Generation videóm elsőre exkluzívan csak a PC Guru mellékletén volt látható, elég hülyén jött ki, hogy sokat utaltam korábbi videóimra. Így egy új néző sok dolgot nem értett. Ebbe akkor bele sem gondoltam, de maximálisan igazat adtam az embereknek. Sőt, konstruktív kritikákat jobban szerettem olvasni, mint mezei “XD Lol, k*rva jó” kommenteket.

Külön örültem, mikor e-mailen sokan írtak személyes történeteket, amelyeket megéltek egy video vagy a sorozat kapcsán. Ezek voltak a legszebbek.

DW: Éreztél bizonyítási kényszert a sorozat készítése közben? Volt, amikor már inkább csak nyűg volt mintsem élvezetes munka?

Persze, főleg úgy a 2. évad környékén volt nagyon stresszes. Mintha addig tartottam volna az 1 videó/hét ritmust, ami egy idő után fenntarthatatlan volt. Úgy akkor mondtam, hogy mostantól úgy jelenik meg, ahogy megjelenik. Ahogy ráérek. Ez a végére helyenként már azt jelentette, hogy 4-5 hetente volt már csak video, de azok cserébe szerintem jóval összeszedettebbek voltak, mint a kezdetekben. Ott helyenként csak 1-2 pályát mutattam meg, míg később (ha sikerült) az egész befejezett játékot mutattam be. Tehát szerintem azzal, hogy ritkábban jelentek meg, mindenki nyert.

DW: Milyen volt az első számítógéped, és melyik az első számítógépes játék, amire emlékszel?

Első gépünk a jó öreg Commodore 64 volt. Ahogy illik, semmi másra nem volt használva, csak játékokra :) Sok szép emlékem van azzal a masinával kapcsolatban, mai napig szívemhez nőttek a C64-es játékok. Persze a nosztalgia sok játékot biztosan széppé kozmetikáz, de részemről tagadhatatlan, hogy sok akkori játék hangulat szempontból lepipálja a maiakat. Például egy “Wizard of Wor” két játékossal a mai napig egyszerűen kultikus! Első játékot nem tudok kiemelni, mivel C64-en egyszerre lett sok, de később volt egy rendes Windows 3.1-es gépünk is, szenzációs 8 (turbo gombbal 16!) Mhz-el! Jó kis fekete fehér monitorral, speaker phone-nal. Alig futott rajta valami, de a Civilization 1 valamiért pont ment, úgyhogy azt sokat játszottam.

DW: A munkád során mennyire igazolódtak azok a közhelyek, amiket a Windows-zal kapcsolatban nap, mint nap olvashatunk? Voltak technikai malőrök a videók készítése közben?

Persze, az első két évadban a Windows Movie Makerrel készültek még a videók. Alapjában nem rossz és egyszerű szerkesztő, de ami hiba előjöhet, az elő is jött. Rengetegszer le is fagyott, van hogy az egészet újra is kellett kezdenem. Később a Power Directorra átállva job lett a helyzet, de az is le-le szokott fagyni. Nem tudom, ez mennyire a Windows hibája, de egyértelműen ezek a legidegesítőbb bajok.

DW: A sorozat készítése közben mennyire szembesültél a jogi akadályokkal. Hogyan látod a szerzői jogok helyzetét, mennyire korlátozták a kreativitásodat?

Nem nagyon szembesültem ilyenekkel. Max amikor a youtube törölte az első (HrutkaPal) profilomat. Mai napig várok a magyarázatra, hogy igazából miért volt erre szükség.

Ugyanakkor igyekeztem nem túlzásba vinni a kockázatot. Manapság az újra feltöltött RPCJS epizódoknál néhol kivágom vagy módosítom a zenés részeket, nincs kedvem a hisztijükre. Amikor a Ski Park Manager videómnál felhasználtam egy rövid filmjelenetet, írtam is a forgalmazónak engedélyért. Válaszra ugyanakkor már nem méltattak.

DW: Szerinted mi motiválta a rossz játékok fejlesztőit?

Sok esetben biztosan a tudatlan vásárló átveréséből akartak kaszálni (pl mikor megváltoztatják a játék nevét), de sokszor biztosan jó játékot akartak csinálni, csak elérték pénzügyi vagy technikai korlátjukat és emiatt lett olyan, amilyen.

DW: Volt, hogy direkt vásárlók helyébe képzelted magad?

Általában mindig, de ez nem is különösebben nehéz, mert nem ritkán valóban én voltam a vásárló.

DW: Mit üzensz a legfanatikusabb rajongóidnak?

Köszönöm több éves hűségüket és remélem örömüket lelik a sorozat utáni videóimban is. Főleg a 99 forintos DVD bemutatóknak azért van egyfajta RPCJS stílusuk, szóval remélem megnézik azokat is.

DW: Mit kell letenni a City Interative-nak vagy más hasonló gyártónak az asztalra, arra, hogy te újra készíts egy videót? Előfordulhat, hogy spontán készítesz majd videót valami eget rengetően rossz játékról?

Nem nagyon tehet semmit, mert ezek a játékok nem jutnak el hozzám. Azt nem mondhatom, hogy a RPCJS befejezése óta nem játszottam rossz játékkal, de egyik sem érte el azt a színvonalat, ami megérdemelt volna egy bemutatót. Konkrétan, amióta vége a szériának, igyekszem a jó játékokra koncentrálni :) Sőt, elővettem újra a Playstation 2-met, amelyet évek óta hanyagoltam. Most meg reneszánszát éli, vettem hozzá egy csomó játékot, amelyeket nagy örömmel játszunk.

DW: Tervezel valamilyen új, szórakoztató sorozatot a közeljövőben?

A korábban említetteken kívül nem hiszem, hogy egyelőre kell még több. Filmbarátok Podcast, a 99 forintos DVD bemutatók és az Alpári Figurák-on kívül garantáltan lesznek rendszeresen is megjelenő videók, épp amire kedvem van. Azt hiszem ez így annyira már nem is rossz :)

DW: Köszönöm, hogy időt szakítottál ránk. Minden jót kívánunk a továbbiakban, és sok sikert a munkáid során. Nagyon megtisztelő, hogy készségesen álltál a rendelkezésünkre.

2012. jún. 18.

DirtyWindows

Nameless


Támogatás: PayPal
Támogatás: Brave