Galaxy A51: Miért adtam el a Redmi Note 8 Pro-t?


Amióta megvásároltam a Samsung Galaxy A51-et, keresem a választ: 

Megérte lecserélni a Redmi Note 8 Pro-t?

Mindenki változik, az én ízlésem is. Egy AvE nevű YouTube felhasználótól hallottam két nagy életigazságot, ami azóta is meghatározza az életfelfogásomat. Az első, inkább egyszer sírj amikor fizetni kell érte, mint mindig amikor használod. A másik pedig az, hogy minél idősebb valaki, annál könnyebben rá lehet venni drága szerszámok vásárlására, mert egyre kevesebb türelme van utólag vesződni a frissen vásárolt termékkel. Szóval minden AVE hibája, én nem akartam feladni a MIUI-t. 

Az Ázsiai szoftverekkel valamikor a Huawei P8 Lite idején találkoztam először. Az EMUI 4.0 egy viszonylag jó szoftver volt pár apró hibával. Amikor nem kapott több frissítést, akkor határoztam el, váltok Xiaomi-ra. E*stock akkoriban még aktívan hozta befelé a globál verziós Xiaomi Redmi telefonokat, és kapva kaptam az alkalmon és vásároltam egy Note 4 Mido-t. MIUI 8 rendszerrel. Nagyon jó volt, nagyjából szo-szo hozta ugyanazokat a hibákat amiket a Huawei, de egy kategóriával jobb hardveren. Nem volt panasz egyik telefonra sem, életem két legjobb készüléke közé sorolom mindkettőt, az E51 és a Lumia 520 után. Aki ismer az tudja, hogy milyen bogaras vagyok. Valaminek tényleg nagyon jónak, vagy megbízhatónak kell lennie, hogy én szeretni tudjam. Galaxy 3,Galaxy Nexus, Mi A2-t sosem voltam rest savazni, nem voltak életem legjobb vásárlásai. Ezekben igazából két közös dolog van felváltva. Stock Android és Samsung. Nagyjából nálam ugyanaz tette fel a pontot a Redmi Note 8 Pro-ra is ami az A2-re. Az pedig a Google szerencsétlen Messages és Phone alkalmazása. 


MIUI Global Version EEA

Menekültem az A2-től, mert nagyon megutáltam a 9.0 Pie rendszert, és a rajta futó Google alkalmazásokat. A Xiaomi frissítési politikáját inkább hagyjuk, de az is rettenetes volt. Vissza akartam térni a bevált recepthez, irány a Note széria, még az MTK proci se zavart. És máig tudom ajánlani amúgy mindenkinek, mert nagyon jó kis rendszerchip lett. Sokkal jobb mint az A51 Exynos SOC-ja.

Szóval a GDPR-re való tekintettel a Xiaomi mindenféle teszt meg gondolkodás nélkül belefőzte az A2-ben látott tárcsázó és üzenetküldő alkalmazását a mostani Redmikbe is. A Dual SIM kezelésen vérzett el nálam a dolog nagyon. A beállításokban az A2-nél meg minden értelmes készüléken lehet állítani melyik SIM kártyát mire használod. Fizikai berakástól függetlenül simán be lehet állítani hogy Hívás 1-es kártya, SMS 2-es kártya, Mobilnet 1-es kártya stb. Na ez nálam úgy működött Redmi Note 8 alatt, hogy 1-es kártyába beraktam a sajátomat, majd a 2-es kártyába a cégest. Beállítottam hogy mindent a cégesről akarok indítani, de hoppá az SMS-re nincs lehetőség. 
Na nem baj, megnézem a Messages alkalmazásban, a küldés gombra hosszan nyomva ki lehet választani melyikről küldje. Siker! A következő alkalommal azt feltételeztem hogy megjegyezte az eszköz, de kiderült hogy vagy 3 napig a privát számommal zaklattam a karbantartókat meg a kollégákat. 

Ugyanis mint a hivatalos MIUI fórumon megtudtam, én tehetek arról, hogy fizikai SIM kártya hely váltás ellenére is a privát számomról küldi alapból az SMS-t a készülék. Amúgy is nyomorék vagyok mit foglalkozok ilyen piti dolgokkal. Na jó létrehoztam már egy csomó csoportos SMS-t és mindegyik hozzá volt láncolva a saját számomra. Mondom, rajtam nem fogsz ki, hosszan rányomok a küldés gombra és akkor küldöm a céges számról a következő üzenetet. Hát nem így lett. Ha már elküldtél valamit, akkor más számról nem lehet rá válaszolni. Mer csak, a Google így álmodta meg. Szerintük így logikus, és még sose fogyott el pénz egyetlen pre-paid kártyáról sem, és még sose volt gond egyetlen szolgáltatóval sem az USA-ba. 

Jól nevelt MIUI felhasználóhoz mérten, diplomatikus angollal elküldtem egy Bugreportot a MIUI csapatnak, hátha észreveszi valaki, hogy lemaradt az opció a beállításokból. Csak nem jött rá reakció, és az Android 10 megjelenése sem segített a dolgon. 

A fórumon azt kaptam még lehetséges megoldásnak, hogy tegyem fel az Indonéz firmware-t talán az NFC-t elveszítem és jó lesz. Én meg gondoltam magamban, hogy a lónak a fütykösét fogok én régiót váltani. Azért a GDPR bármennyire is hülyeségnek tűnik azért elég hasznos egy EU állampolgárnak. 



Az évek során nem volt túl szimpatikus nekem, hogy egyre több helyen látok random bekapcsolódó reklámokat a telefonon, mert hát ugye frissítettük a képernyő bal oldalán lévő kis “shelf” opciót, ja és ma frissült a “biztonság” is, ami minden alkalmazás telepítéskor “átvizsgálja” a Play Store által átvizsgált alkalmazást és csak nem pont reklámokat is megjelenít. Ahogy az időnként felugró “optimalizáld a rendszert mert sok a szemét” értesítés is, ami szintén reklámmal végződik és megnyugtatóan közli, hogy minden rendben. Mindegyik kilehet még kapcsolni, de egy folyamatos szélmalom harc az egész.

A MIUI egy ügyesen átgondolt adat és pénzszivattyú. MIUI 8 óta látszik a trend határozottan, hogy ezeket az eddig Kínára, Indiára jellemző reklámokat szép lassan bevezetik majd az EU-ban is. A beállítások és a letöltések alkalmazásban is reklámokat fogunk egyszer látni, mert a rendszerben már ott a hely neki. A gyári böngészőről nem is beszélnék inkább, épeszű ember nem használ Kínai böngészőt, és ide tartozik az Opera is (RIP). 

Ha ilyen körültekintően gondolták volna végig az alapfunkciókat és nem csak munkát és időt spórolva integrálják a Google meglévő alkalmazásait olyan fontos funkciókra mint a hívás és sms, talán még ma is Redmi tulajdonos lennék.



Megértem, hogy manapság mindenki játszik és tartalmat fogyaszt a zsebében lévő számítógépen. Azt is megértem, hogy biztos öreg vagyok már ehhez a világhoz, de azért néha jó lenne telefonálni is, meg üzenetet küldeni anélkül, hogy izommemória helyett folyamatosan azon agyaljak, hogy megint a saját pénzemből megy a céges SMS. 

Szóval van a MIUI-nak árnyoldala is. A rajongótábor, a fancy animációk és a barátságos ikonkészlet nem tud felhasználói élményt tervezni. Tisztelem amit elértek, de még mindig van mit tanulni a “nagyoktól” igaz ez a Google-re is, aki hasonló gondokkal küzd, ha nem webes eszközöket kell fejleszteni hanem komplett rendszereket. De ez egy másik topic.

Mindezek ellenére azt mondom, hogy a Redmi Note 8 széria a ma kapható legjobb középkategóriás eszközök. Nem véletlenül adnak el belőlük olyan sokat. De ha mindenképp szeretném megmagyarázni miért olyan olcsók, akkor egyértelmű a válasz. A rendszer használ téged, és nem te használod a rendszert. A Samsung se jobb, de Ők legalább sokkal jobban az EU kezében vannak, sokkal nagyobb elvárásoknak kell megfelelniük, sokkal több hozzáértő szemen megy keresztül amit csinálnak. Egyik sem lesz szabad szoftver azt tudni kell, de nem mindegy a spektrum melyik végén helyezkedünk el. 



Egy picit kicsapongó lett a cikk, de azért azt látni kell, hogy rengeteg aspektusa van egy döntés meghozatalának, amire egy átlagfelhasználó nem igazán gondol, amikor kiadja a fizetését egy új eszközért. Remélem néhány gondolatot azért sikerült ébreszteni másokban is, a cikk olvasása után és érdekeseket beszélgethetünk a kommentekben. De csak óvatosan, nem szeretnék hitvitákat indítani a két tábor között. Visszatérve az eredeti problémára, ha te ilyennel találkozol akkor Factory Reset után az 1. slotba kell hagyni a céges kártyádat, majd beállítás után utólag hozzáadni a saját kártyádat és akkor talán az 1. marad az alapértelmezett, de nekem például ez is 50-50 hatékonysággal oldotta meg a hibát. Azóta már lehet javult a helyzet ahogy frissítik a telefont. A cikk írása előtt még így működött. 


Támogass egy Brave letöltéssel vagy küldj egy kávét, de egy megosztás is jól esik.

Köszönöm a figyelmet,
Támogatás: PayPal
Támogatás: Brave
Nameless

2020.05.10


PS.: Anyagilag nem érte meg lecserélni a készüléket, de az agyhangyák már nyugodtan alszanak.