Multi-Tool buzéria 1. rész

Örökké gyerekek maradunk, kortól és nemtől függetlenül mindig megvan az a hóbort amivel a körülöttünk élőket őrületbe tudjuk kergetni. Amiről még nem írtam az az EDC = Everyday Carry: az az dolgok, amiket mindennap magamnál hordok. Az EDC mindig úgy kezdődik, hogy van egy visszatérő probléma, amit jó lenne megoldani. De ha kezeletlenül hagyják ezt az állapotot hamar átcsap hobbiba, később a családi vagyont megnyomorító gyűjtögetésbe.

Én is úgy kezdtem hogy veszek egy svájci bicskát és akkor kész vagyok. Azóta se vettem, de már van itthon vagy 5 kés egy se jó semmire igazán, meg most vettem át a második multiszerszámomat. Meg is ragadnám az alkalmat, hogy összehasonlítsam az előző szerszámmal. Mégis mi indokolja a majd kétszeres árat? Egyáltalán összemérhetőek ezek a termékek? 

Nextool Flagship Pro

Szóval én úgy voltam vele, hogy van egy 3500 forintos késem, minek vegyek drága dolgokat úgyis elhagyom, összekarcolom, vagy elrontom az élét. Majd jött az a bizonyos káromkodás, hogy se ezt se azt nem tudok megoldani, lustább vagyok annál, hogy állandóan lépcsőzzek szerszámokért. Nekem kell egy olcsó forintos multi-tool és jó idő. Ahogy telefont is szoktam venni, nekiálltam a cikkeknek, videóknak, specifikációknak és leszűkítettem a kört a Nextool és a Roxon termékeire. Jött Bamboocha hozta tűzre a gázolajat, belinkelt egy Flagship Prot, megvettük. Észre veszitek a hibát? Megint a gurulós székből szakértettem meg egy olyan témát, aminél talán a legfontosabb dolog a tömeg és a méret. El fog férni egyáltalán a zsebembe? Valójában szükségem van egy 25 dekás fém kockára a zsebbe? Tudja a fene, majd alkalmazkodom a szerszámhoz... mer ez a legjobb papíron.

Maga a szerszám az tényleg zseniálisan . 15 pénzért kapunk egy közepesen jó acélból készült multi-toolt az egyik legjobb összehajtható ollóval. Rejtett rugókkal meg minden. A fogóban cserélhetőek a karbid betétek, mint a nagyoknál. Kívülről nyitható szerszámok, nagy kés stb. Hibátlan. Használtam 1 hónapig, kb. karc se lett rajta pedig kapott rendesen. Az volt a stratégia, hogy a mérete miatt péntek délután visszaváltok késre és hétfőn reggel újra magamhoz veszem a Nextoolt. Persze nyilván ez nem így megy, az új kedvencet kell hurcolni magammal még a párnám alá is be kell rakni. De a mérete miatt sokszor csak nyomta a zsebem, óvatosan kellett bujkálnom a kocsiba stb. Szóval átcsapott az egész egy ilyen szeretlek utállak kapcsolattá. Felhúzott, felraktam Jófogásra. 3 óra alatt el is vitték. Egy nálam súlyosabb /nem testtömeg alapján/ késfüggő vette meg, mert már elnyűtt egyet. Szóval tényleg jó a szerszám. Csak készüljetek fel arra, hogy 250g és sok kihasználatlan hely van benne, ami miatt a mérete elég nagy. Tényleg inkább szerszám, mintsem zsebkés. Kidolgozása nagyon rendben van, szerintem simán felveszi a versenyt a Bőrös emberrel. Sőt... látszik az eltelt 10+ év fejlődés a megmunkálásban. Amire érdemes figyelni a Xiaomi HouHou Nextool Flagship (nem a pró) kése nem rendelkezik liner-lock megoldással! Szóval én azt kerülném, mert a mérete miatt elég balesetveszélyes. A scumbag boltok nem nagyon szokták feltüntetni melyiket árulják épp. Vannak német polcokon olyan termékek amihez tok is van, az mindenképp nagyobb értéket képvisel, vagy marad a bőrös...

Leatherman Wingman / Sidekick

Húspultból se veszünk tévét, alapon az eredeti multi-tool feltalálója boltjában kezdtem nézelődni. Hazudnék, ha azt mondanám hogy nem a hagyomány és a történelem miatt döntöttem egy papíron silányabb termék mellett. Tim Leatherman minden tiszteletet megérdemel, végig vitte az amerikai álmot, rengeteg kudarc és lyukra futás után sikerült megalkotni az első PST-t avagy multi-toolt. 38 év tapasztalattal csak tudnak valamit a témában, és ezt az örökséget nem kapod meg Kínából. A Wingman és Sidekick váza 2011-ben jelent meg szóval nem egy új termék. Ez látszik is rajta, de szerszámok esetén a kor semmit se jelent. Inkább ergonómiában és kohászatban történt nagy előrelépés az elmúlt évtizedben, de ezek egyelőre az átlag halandó számára megfizethetetlenek, mert komplett szerszámos ládát adnak egy-egy komolyabb LM fogó áráért. A 25 000 forintos árával tökéletes belépő Leatherman, de meg ne forduljon a fejetekben a Rev. A Rev egyébként 2015-ben jelent meg, hogy egy még olcsóbb alternatívát jelentsen, a teljes Leatherman Reddit egyként gyűlöli ezt a kivitelt a hiányos szerszámok és a nyitó furat szándékos kétkezessé tétele miatt. A képen sorban: Rev, Wingman, Sidekick.
A Wignman beltéri, a Sidekick inkább kültéri felhasználásra készült. De egyik sem zárja ki egymást, kinek mire van szüksége... Én az olló és a reszelő miatt választottam a Szárnyas-embert. Tudom nem egy nagy szám, de mint mondtam a márka / feeling miatt muszáj voltam egy ilyet /is/ venni, mert olyan ez mint egy igazi amerikai burger, vagy egy igazi olasz pizza. Másabb mint az aluljárós vérhasbüfében árult Döner tál. Én már kaptam hozzá az új 2017 körüli "nagy szegecses" nylon tokot és extraként vettem egy Mexikói 4" Bőrtokot is. Az illata miatt már megérte azt a 6000 forintot. Ez volt az egyik bajom a Nextool esetében, hogy csak nyugatabbra jár hozzá tok, nekünk be kell érni egy plüss tartóval, ami csak arra jó hogy ne vágja ki a zsebünket. Ebben az ökoszisztéma dologban az Apple is nagyon jó, és a Leatherman se marad el a saját maga kis világában ettől.

Maga a cucc nagyon kompakt, kicsit vékonyabb lemezből van, mint a Nextool. Tervezői munkában azért látszik, a Leatherman erőfölénye, minimális elpazarolt helyet találunk a szerszámban. Ennek megfelelően egy nagyobb SAK méretébe sikerült belerakniuk mindazt amit a Nextool is tud. Nyilván nem 1:1 az összehasonlítás, mivel az egy mérettel nagyobbakkal is konkurál de mindkettőt teljes méretűnek hirdeti a gyártója szóval értitek. A kés a Nextool után nevetségesen picinek és a szerált rész miatt még bénának is tűnhet. De az átgondolt tervezés miatt még is jobban használható bizonyos feladatokra. Például kötelet vágni, vagy sniccerként, az ív sokat segít és jobban is irányítható. Én lehet veszek egy sima élezésű csere pengét amit a Sidekick is tartalmaz ha megsérül a mostani. A garanciáról később... BTW a fogókat össze se lehet hasonlítani.
A Leatherman jobb, még akkor is ha maga a vágó része nem cserélhető. Úgy gondolom hogy egy jól megcsinált, jó acélból készült precíz szerszám többet ér, mint egy papíron többet tudó de lötyögősebb kivitelezés. Ésszel kell használni mindkettőt, és akkor a méretbeli fölény egyszerűen eltűnik a Nextool esetében. Mindkettőre vigyázni kell, és semmivel se tudsz több dolgot megoldani vele mint a Leathermannel. Sehol nem láttam hozzá csere karbidot, és személy szerint egy sérült oldalcsípő még mindig jobb mint egy törött oldalcsípő. A Leatherman amúgy is hülye biztos, mert sose tud 100%-ban magára zárni. Egy szónak is száz a vége, mindkettő remek szerszám és csak idővel fog kiderülni, hogy megbántam-e a cserét. Most jelenleg még nem tudom megítélni, őket objektíven mert elvetemült fejjel szagolgatom a drágaságomat. Elméletileg minden Leatherman eszköz 25 év kiterjesztett garanciával jön. 
Na itt is vannak hasonló scumbag cégek mint a Nextool esetében és a taj számodat is bekérik hogy be tudjál regisztrálni vele. Nekem is valahogy lemaradt a matrica amin a kód lenne. Állítólag az enyém is magyar mégis német címkés... na mindegy. Írtam nekik egy e-mailt, a választ be fogom rakni a cikk végére.

Jó tudni: Nálunk az "Audaxtrade 2000 Kft." a hivatalos Leatherman kapcsolattartó, onnan érdemes venni ha jót akartok magatoknak. Amúgy 2 év a sima garancia, de még ezt is el szokták kummantani. 

Nekem erről az egészről az a véleményem, hogy a Bőrösember legyártotta, és adott rá +25 év garanciát. Ha nem hamisított/elbarmolt a szerszám, akkor ne kivételezzünk már, hogy melyik scumbagnek fizettél érte. Kíváncsi lennék a német és az amerikai véleményekre is. Biztos vagyok benne, hogy meg lehet mindent oldani csak akarni kell. Szóval csak óvatosan az árukereső legolcsóbb találataival. Vegyük úgy hogy ez is csak egy 2 év garanciás fogó... a többi csak figyelmesség.
Nameless

2021.12.04

Update 1:

 Tisztelt Nameless úr, 


a magyar Leathermannál tud regisztrálni, akik a szerződéses partnereink, a tőlünk kapott számla alapján, akár online is. 


Üdvözlettel,


Ügyfélszolgálati és termék szaktanácsadó”