Multi-Tool buzéria 3. rész

Boldog Wingman tulajdonos voltam kb fél évig, de lehetőségem adódott lecserélni egy komolyabb szerszámra. Kezd a hobbi kicsit kicsúszni a kezemből, de nem baj amúgy is elértem a Wingman határait. Úgy gondoltam egy Leatherman Charge+ pont annyival fog többet adni amennyi hiányzik a Wingmanből.


A Wave+ platform amire a Charge+ is épül 2004 körül nyerte el mostani formáját, de az eredeti szabadalmak egészen 1998-ig nyúlnak vissza. Tehát a Wingmannél egy régebbi tervezésről beszélhetünk. Ez néhány helyen észrevehető, például nem pattan olyan szépen a nyél, itt a rugók az oldalsó eszközöket rögzítik nyitott állapotban a szerszám feje helyett. Nyugodtan belenyugodhatunk, hogy nem fogunk itt sem Swisstool szintű kidolgozást kapni, de Leatherman világában a Charge+ egy prémium termék. Sajnos ez a prémium kivitelezés némileg korlátozza a használatot, ugyanis az erősen ötvözött eloxált alumínium nyelek képesek sérülni, és alá tud menni a kosz, ami recsegő hangot eredményez!Jó tudni, hogy a matt fekete bevonat olyan kemény, simán lecsiszolhatja a munkadarabról a festéket vagy fémes bevonatokat, ami nyomot hagyhat a szerszámon. Akinek „frosted glass” hátlapos telefonja van pontosan tudja miről van szó. Nem karcolós fajta dörzsivel leszedhető, de nyomtalanul elég nehéz eltüntetni. Például a bőrtok patentja is folyamatosan bronz nyomokat hagy az eszközön. Kemény mint a koporsószög. A gyári nylon tok ugyanaz mint a Wingmannél, csak található benne 3 extra rugalmas zseb amiben a bitek, a hosszabbító és zseblámpa vagy bármilyen kb 15-20mm átmérőjű kiegészítő kaphat helyet. A gyári tok mérete tükrözi az extra helyeket, ezért néhány ember számára kényelmetlennek bizonyulhat.


Használom már vagy két-három hete az újdonsült barátomat, és még mindig vegyesek az érzéseim. Az új ára szerintem felháborítóan sok. BTW, én féláron jutottam hozzá. Megértem a 154CM acélt, meg az extrákat amiket adnak hozzá egy sima Wave+-hoz képest, de nagyon nem vagyok meggyőzve arról, hogy tényleg annyival jobb mint egy alsó kategóriás Wingman. Egyszerűen nem találom még azt a pluszt. Fogóban például a Wingmanban több is a hely, mert nincs benne cserélhető penge. Jobban rá tudsz vele fogni csavarokra. Ráadásul ott a kombinált fogó rejtett rugóval is rendelkezik, amivel jól lehet „racsnizni”. Charge+ estén nincs ilyen, de annyira jó az ergonómia simán lehet kisujjal is nyitni, precízebb vele a munka.

Igaz, pont a cserélhető oldalvágók miatt is döntöttem a Charge+ mellett, de hála istennek első héten sikerült őket kicsorbítani. Egy kb 1mm-es acélrugót kellett elvágnom vele, nem is gondolkodtam előtte, mekkora hülye voltam… mindegy gyémánttal szépen rendbe raktam amikor hazaértem, de nem kívánom senkinek azt az érzést. Nem meglepő módon a bitkészlet is nagyon vonzó extra opció volt a Wingman-hez képest.



Eleinte nagyon örültem neki, de rájöttem, hogy ezeket sem lehet sérülés nélkül komolyabb munkára fogni. Vagy eltöröd a lapos bitet, vagy állandóan matatnod kell a zsebedbe hogy kicseréld arra amire éppen szükséged van. A Wingman gondolkodás nélkül használható volt, mert nálad volt a Kicsi és Közepes csavarhúzó mindig, meg a kombinált 1+2 Philips. Kinyitottad, használtad és elraktad. Ezzel szemben a Charge képes például belső kulcsnyílásos csavarokat is behajtani, de minden helyzet egy extra bitcserével kezdődik.

Elég ügyetlen vagyok általában, és szinte mindig beesik a berendezésbe valami. Nem a legszerencsésebb dolog több milliós gépeket ezzel mókolni, de hát ez van… Szóval a bitkészlet egyszerre áldás és átok is. A hordozást komplikálttá teszi. Vettem is egy Heritage bőrtokot, annyira kényelmes el sem hiszed, csak hát így meg kevesebbet tud mint a Wingman, mert nincs benne a kis csavarhúzó, csak a gyári váltó bit meg a beépített széles. Pont az a lépés marad ki a micro és közepes között amit a legtöbbet használtam. Ha meg üvegtörőt akarok bele akkor van 2 lapos csavarhúzóm, közel azonos méretben. J
ut eszembe a zsebklipsz is része az alaptartozékoknak, de szerintem az is rosszabb mint a Wingman esetén. Mivel utólagos kiegészítő, megsérti a matt bevonatot, és a tokokkal se működik olyan szépen mint a beépített, itt is szerelgetni kell reggel. Szóval nem tudom, simán csak én vagyok komplikált, érdekes problémáim vannak na.

A kezdeti benyomások után, menjünk végig a szerszámokon:


154CM acélból készült sima élezésű liner záras penge, az egyik fő tulajdonság amiben a Charge többet kínál a Wave-nél. Elméletileg éltartása 3x jobb mint a sima 440 rozsdamentes társának. Nekem nem volt bajom az előzővel sem, de tény ami tény tényleg sikerült egyszer kétszer kicsorbítani, de általában én nagyon vigyázom a cuccaimra ezért nem fogom elhanyagolni. Gondlom élezése azért nem olyan egyszerű mint a 440-esnek, már csak a keménységéből kiindulva. Azért kicsit komolyabb mint a Wingman kombinált pengéje. 

A sima késsel szemben találjuk az egyik legjobb fa fűrészt. Mérete ne tévesszen meg senkit, mindkét irányba vág. Egy kalapácsnyelet kb 1 perc alatt elvágtam vele az első héten. Egy Wingman / Sidekick-hez képest itt is nagy az előrelépés.



180°-os fordulattal eljutunk (a közönséges Wave+-hoz képest) fejlesztett fogazott élű penge + biztonsági öv vágó kombinációhoz. Onnan ismerjük fel melyik oldal van felénk, hogy a fogazott kés külsején is található egy fogazott minta, ennek köszönhetően már zsebben előre kitapintható. Kötelek és egyéb rostos, puha anyagok vágásra használható kés, aminek az élezése szakértelmet igényel. Így érdemes tényleg vészhelyzetekre tartogatni. 

A recés késsel szemben található a 3 oldalú reszelő, örültem volna neki, ha a Surge-höz hasonlóan ez is cserélhető lenne, mert félek kicsit tőle hogy megsérül a gyémántos bevonat. A Wingmanhez képest fényévekben mérhető az előrelépés, fúrószárakat is lehet vele élezni. A saját vágóit is képes rendbe rakni, már ha adtak volna hozzá torx bitet az alaptartozékokban.




A szerszámot kinyitva előkerül a kombinált fogó, cserélhető oldalvágókkal és a tövében beépített érvéghüvely szorítására alkalmas szerszámmal. A fő problémám, hogy a nyelek viszonylag könnyen visszahajlanak használat közben. Nem olyan precíz érzés őket nyitogatni mint egy Wingmant. A fogó ugyanúgy hajlamos megragadni nagyobb terhelés után, ameddig az ember be nem koptatja. Ez elég sok Leatherman szerszámra jellemző újonnan. Ami annyira nem kellene hogy jellemző legyen, hogy a matt fekete bevonat megsérül a kihajtástól mert saját magába beleér a szerszám. Nagyon nagy mínusz pont jár neki érte emiatt. Egyszerűen felidegesít ha meglátom.

A fűrészt tartalmazó oldalon beül található a kisolló, precíziós bit és a nagyobbik lapos csavarhúzó. Mindegyik egytől egyik minőségi és nagyon hasznos szerszám. A sima kést tartalmazó oldalon van a lapos bit, és a konzervnyitó + kábelcsupaszító, amit a szerszám aljának nyomva is lehet használni. Ezek a belső szerszámok azok ahol tényleg komoly előrelépés tapasztalható egy Wingman-hez képest, nem csak funkcionalitásban, hanem minőségben is.


Egyelőre ennyit sikerült elsőre összeszednem a Charge+-ról, a jövőben tervezek egy folytatást a cikkhez, amiben leírom a hosszú távú tapasztalataimat is. A felhasználásról érdemes tudni, hogy ipari környezetben történik, valódi gépekkel, valódi meghibásodásokkal. Mindennap más kihívásokkal találja magát szembe a szerszám, és 1-2 hét alatt több hónapnyit öregedik nálam a szennyeződés és a korrozív anyagok miatt. Persze mindent megteszek, hogy sokáig szolgáljon, szándékosan soha nem okoznék kárt az EDC szerszámaimban. Ezzel a cikkel arra akartam rámutatni, hogy ne legyenek illúzióink, árral együtt nem lineárisan növekszik a teljesítmény. Egy "olcsó" Wingman tudja egy Charge+ funkcióinak a 80%-kát kevesebb mit fele áron. Ez az eszköz teljesen új megvilágításba helyezte nekem a Rebart és Supertool 300-at, mint potenciális következő MT. Szeretem az egyszerű, letisztult olcsóbb dolgokat, és a Charge+ minden csak nem olcsó, vigyázni kell rá. Nem tudom hova lehetne már fokozni ezt, talán Surge lenne a következő logikus lépés. De már a Charge is nagy, és egyben néha kevés is. 

Nameless

2022.07.31

A cikket senki sem szponzorálta, az én személyes, szubjektív véleményemet tükrözi.