Az autózás ára 2. rész


Az előző cikkemben bemutattam mekkora költséget jelent egy autó fenntartása, ha a németes precizitást választjuk. A mai cikkemben megpróbálom kitalálni milyen más opcióim vannak a korábban felállított költségvetés keretein belül. Három négy lehetséges opciót vizsgálok meg, elméletileg a cikk végére sokkal okosabbak leszünk mire érdemes voksolni az elkövetkező 3 évben.

Hogy tovább elemezzük a helyzetet, íme az eredeti diagram, 22 hónap adataival:

Korábban nem mondtam, de az autót 700 000 forint hitelből vásároltam, és a kamatokat a megspórolt pénzemből és a korábbi autóért kapott pénzből fizettem. Így havonta 26 000 forint törlesztővel kell számolnom 3 évig. Ezeket is belekalkuláltam a táblázatomba. Elkészítettem a havi bontást, amit tovább fogok alakítani minden egyes eshetőséghez:

Sokkoló, de a mostani futásteljesítmény mellett, nulla meghibásodással, hitellel együtt 82 304 Ft-ot lapátolok egy 14 éves autó fenntartásába havonta. Ez az összeg rettentő alattomos, mert egyedül a tankolás és a hitel amit minden hónapban megérzek. A többi csak úgy jön, tervezhető de nem kell mindig foglalkozni vele. Pedig 25-30%-ról beszélünk.

Opció 1: Használt dízel


Van a családban egy 1.3 CDTI Opel Astra H, 2009-es évjárat a dízel para idején vásároltuk nagyon nyomott áron, majdnem mekafull felszereltséggel. Nincs vele különösebb gond, de érezhetően kényesebb technológia mint a tárgyban szereplő szívó benzines.


Sajnos, az autó magasabb vételára, elvitte az összes megtakarítást amit a spritmonitor alapján korrigáltam gázolaj fogyasztásra alapozva. A havi költség szinte változatlan 83 168 Ft. Ehhez hozzájön az üzemanyag rendszer okozta extra tervezett kiadás, DPF, EGR szelep és a turbófeltöltő. Akad még az autóban klíma, kettős tömegű lendkerék, esőérzékelős szélvédő, és fejlettebb komfort elektronika. Ezek bármelyike okozhat komoly kiadásokat, ha szeretnénk az autót 100%-os kondícióban tartani. Szóval szerintem ez zsákutca. A biztosítással és adókkal nem foglalkozom, mert mint mondtam nem tétel, számottevően nem veszek erősebb járművet.

Opció 2: Új autó



Ha már lecserélném a mostani autómat, mindenképpen jó lenne olyat vásárolni ami illik a felfogásomhoz. Valami japán benzinest vagy hibridet szeretnék. Úgy gondolom 5-7 évre lehet tervezni simán, és még elegendő maradványértéke marad a kocsinak a következőbe való átugráshoz. Olyan autót keresek ami kevesebbet fogyaszt 6 liternél. Ár megfontolások miatt, maradtam az új Swiftnél. Ehhez a kis mutatványhoz el kell adni 700 000 Ft-ért a kocsimat. Az új Swift nagyjából 4 millió forintba kerül, jól fogyaszt és amíg garanciális csak a karbantartásra kell költeni.


Havi 100 000 forint 5 évre. Jelenállás szerint, ha letudok húzni még 5 évet a munkahelyemen akkor simán beleférne az új Swift, és nem állna a megtakarítások útjába sem annyira. Ehhez csak el kell adni a mostani autómat. Nagyon elgondolkodtam rajta, hisz azért nem mindegy hová rakom a pénzt. A hitel végére olyan havi 51500 forintból elvan a Suzuki.

Opció 3: Elektromos autó


A kiszemeltem az egyik legolcsóbb értelmesen használható elektromos autó a piacon. A Renault Zoé.

Eszmefuttatásomnak köszönhetően arra jutottam, hogy ha most belevágok egy autóvásárlásba akkor legalább 7 évre kell tervezni. Kapásból 2.2 millió forint a beugró amivel nem rendelkezem jelenleg. De tételezzük fel hogy igen:
11 milliós autó, és 200 000 Ft havonta ha a kezdőrészletet is beleszámolom. Egyszerűen nincs ennyi pénzem, nagyon szeretnék elektromos autót venni, de ez már egyértelműen lakáshitel kategória. Ez jelenleg zsákutca.

Opció 4: Privát bérlet



A Škoda rendelkezik egy megfontolandó ajánlattal. 3 évig használhatok új autót, amire semmit sem kell költeni csak tankolni. Nem vagyok nagyravágyó, mondjuk egy Fabia elég lesz. Lássuk mit lehet ebből a forgatókönyvből kihozni. Nem akartam árajánlatot kérni egyetlen kereskedőtől sem, úgyhogy a rendelkezésre álló információkkal próbáltam meg pontos képet kapni mire lehet számítani, ugyanakkora fogyasztással mit a mostani autóm esetén.

90 385 Ft havonta 3 évig. Havonta csak 833km engedélyezett, ami jelent némi megtakarítást üzemanyag fronton a mostani kocsihoz képest, de ezt egy kis önuralommal ma is megtehetem a Fiestával. Ez így nem a legjobb opció, hisz még 3 év simán van a jelenlegi autómban, még akkor is ha a végére nem lesz több mint egy rozsdakupac meg egy vödör csavar. De akkor is az enyém marad, és korlátozás nélkül használhatom. 

Összegezve




Ha kategóriát is szeretnék váltani, akkor még nagyobb kiadásokra lehetne számítani, és úgy vagyok vele, akkor inkább belevágnék egy elektromos autóba. Spórolni pedig úgy fogok tudni, ha megvárom míg lejár a hitel a kocsiról és tényleg kevesebbet furikázok feleslegesen. De kiderült, hogy van remény új autó vásárlására, még akkor is ha először olyan elérhetetlennek tűnik.

Támogatás: PayPal

Nameless
2019.10.04