Az előző cikkemben
bemutattam mekkora költséget jelent egy autó fenntartása, ha a
németes precizitást választjuk. A mai cikkemben megpróbálom
kitalálni milyen más opcióim vannak a korábban felállított
költségvetés keretein belül. Három négy lehetséges opciót
vizsgálok meg, elméletileg a cikk végére sokkal okosabbak leszünk
mire érdemes voksolni az elkövetkező 3 évben.
Hogy tovább
elemezzük a helyzetet, íme az eredeti diagram, 22 hónap
adataival:
Korábban nem
mondtam, de az autót 700 000 forint hitelből vásároltam, és a
kamatokat a megspórolt pénzemből és a korábbi autóért kapott
pénzből fizettem. Így havonta 26 000 forint törlesztővel kell
számolnom 3 évig. Ezeket is belekalkuláltam a táblázatomba.
Elkészítettem a havi bontást, amit tovább fogok alakítani minden egyes eshetőséghez:
Sokkoló, de a
mostani futásteljesítmény mellett, nulla meghibásodással,
hitellel együtt 82 304 Ft-ot lapátolok egy 14 éves autó
fenntartásába havonta. Ez az összeg rettentő alattomos, mert egyedül a
tankolás és a hitel amit minden hónapban megérzek. A többi csak
úgy jön, tervezhető de nem kell mindig foglalkozni vele. Pedig
25-30%-ról beszélünk.
Opció 1: Használt dízel
Van a családban egy
1.3 CDTI Opel Astra H, 2009-es évjárat a dízel para idején
vásároltuk nagyon nyomott áron, majdnem mekafull felszereltséggel.
Nincs vele különösebb gond, de érezhetően kényesebb technológia
mint a tárgyban szereplő szívó benzines.
Sajnos, az autó
magasabb vételára, elvitte az összes megtakarítást amit a
spritmonitor alapján korrigáltam gázolaj fogyasztásra alapozva. A
havi költség szinte változatlan 83 168 Ft. Ehhez hozzájön az
üzemanyag rendszer okozta extra tervezett kiadás, DPF, EGR szelep
és a turbófeltöltő. Akad még az autóban klíma, kettős tömegű
lendkerék, esőérzékelős szélvédő, és fejlettebb komfort
elektronika. Ezek bármelyike okozhat komoly kiadásokat, ha
szeretnénk az autót 100%-os kondícióban tartani. Szóval
szerintem ez zsákutca. A biztosítással és adókkal nem
foglalkozom, mert mint mondtam nem tétel, számottevően nem veszek
erősebb járművet.
Opció 2: Új autó
Ha már lecserélném
a mostani autómat, mindenképpen jó lenne olyat vásárolni ami
illik a felfogásomhoz. Valami japán benzinest vagy hibridet
szeretnék. Úgy gondolom 5-7 évre lehet tervezni simán, és még
elegendő maradványértéke marad a kocsinak a következőbe való
átugráshoz. Olyan autót keresek
ami kevesebbet fogyaszt 6 liternél. Ár megfontolások miatt,
maradtam az új Swiftnél. Ehhez a kis mutatványhoz el kell adni 700
000 Ft-ért a kocsimat. Az új Swift nagyjából 4 millió forintba
kerül, jól fogyaszt és amíg garanciális csak a karbantartásra
kell költeni.
Havi 100 000 forint
5 évre. Jelenállás szerint, ha letudok húzni még 5 évet a munkahelyemen akkor simán beleférne az új Swift, és nem állna a megtakarítások útjába sem annyira. Ehhez csak el kell adni a mostani autómat. Nagyon elgondolkodtam rajta, hisz azért nem mindegy hová rakom a pénzt. A hitel végére olyan havi 51500 forintból elvan a Suzuki.
Opció 3: Elektromos autó
A kiszemeltem az egyik legolcsóbb értelmesen használható elektromos autó a piacon. A Renault Zoé.
Eszmefuttatásomnak
köszönhetően arra jutottam, hogy ha most belevágok egy
autóvásárlásba akkor legalább 7 évre kell tervezni. Kapásból 2.2 millió forint a beugró amivel nem rendelkezem
jelenleg. De tételezzük fel hogy igen:
11 milliós autó, és 200 000 Ft havonta ha a kezdőrészletet is beleszámolom. Egyszerűen nincs ennyi pénzem,
nagyon szeretnék elektromos autót venni, de ez már egyértelműen
lakáshitel kategória. Ez jelenleg
zsákutca.
Opció 4: Privát bérlet
A Škoda rendelkezik
egy megfontolandó ajánlattal. 3 évig használhatok új
autót, amire semmit sem kell költeni csak tankolni. Nem vagyok
nagyravágyó, mondjuk egy Fabia elég lesz. Lássuk mit lehet ebből
a forgatókönyvből kihozni. Nem akartam árajánlatot kérni
egyetlen kereskedőtől sem, úgyhogy a rendelkezésre álló
információkkal próbáltam meg pontos képet kapni mire lehet
számítani, ugyanakkora fogyasztással mit a mostani autóm
esetén.
90 385 Ft havonta 3
évig. Havonta csak 833km engedélyezett, ami jelent némi
megtakarítást üzemanyag fronton a mostani kocsihoz képest, de ezt
egy kis önuralommal ma is megtehetem a Fiestával. Ez így nem a
legjobb opció, hisz még 3 év simán van a jelenlegi autómban, még
akkor is ha a végére nem lesz több mint egy rozsdakupac meg egy
vödör csavar. De akkor is az enyém marad, és korlátozás nélkül
használhatom.
Összegezve
Ha kategóriát is szeretnék váltani, akkor még nagyobb kiadásokra lehetne számítani, és úgy vagyok vele, akkor inkább belevágnék egy elektromos autóba. Spórolni pedig úgy fogok tudni, ha megvárom míg lejár a hitel a kocsiról és tényleg kevesebbet furikázok feleslegesen. De kiderült, hogy van remény új autó vásárlására, még akkor is ha először olyan elérhetetlennek tűnik.