Az autó az átlagember számára elérhető legbonyolultabb és legösszetettebb gépezet amit pénzért vásárolni lehet. Sokak számára a függetlenség és szabadság megtestesítője, másoknak pedig státusz szimbólum.
Nekem
3 éve van autóm, és mostanra már elég műszaki és gazdasági
tapasztalatot szereztem az eltelt idő alatt. Próbálok példásan
viselkedni. Precízen figyelek a karbantartásra, mindent időben
cserélek márkaszervizbe hordom a járművet és mindent időben
fizetek. Nem tankolok kannából, és nem hajtom hidegen a motort. Ez
a cikk nem a megmondóembereknek szól, akik haverral kendácsolnak
valamit a B5 Passat turbójának helyére. Nem is azoknak szól, akik céges autóval veretik, na jó talán nekik lehet tanulságos
lesz. Mindeki eldöntheti milyen amikor, se benzinkártya, se flottás szerviz. Csak a kőkemény számok. Azt szokták mondani, ez szerelem nem szabad soha összeírni mennyibe került. Olyan gondolatokat is ébreszthet az elemzésem, hogy nem túl rövid-e az élet unalmas autókhoz?
A jármű: Fiesta 1.3 Comfort 2005
Duratec
Rocam motor 8 szelepes, láncos, 1298 ccm3, 70 lóerő. 6.4 és 5.9
közötti fogyasztással, télen akár 7.4-re is felmehet. Ami a
költségeket illeti elkészítettem az első kimutatásomat, amiben
a főbb kiadásokat mutatom be:
Az
autó vételára az adott volt, a Totalcar mesterkurzusból tanulva,
betartottam az ököl szabályt, hogy 6 havi fizetésből kell autót
venni, mert azt tudjuk nagyjából fájdalommentesen fenntartani. Két
hétig jártam a kereskedéseket, végül sikerült egy
alapfelszereltségű Fiestát vásárolni a kínálat tetejéről.
52000 km, az extra lista kimerül a belülről állítható első
kerekekben, hörcsöghangú hidraulikus szervokormány és központi zár
szentháromságán. Az adatok 2018. Január 1-től érvényesek.
Tüzelőanyag
Mint
látszik a második legnagyobb kiadás az autó vásárlása után
maga a tüzelőanyag, esetemben benzin. A diagramon látható az
évszak és 100km-re levetített átlagfogyasztás viszonya.
A
nagy általános átlag 6.39 L/100km. Télen 7.4 nyáron inkább 6.3
körül alakul.
Az
egymillió forintos kérdés, pedig az, hogyan lehet ezt a tételt
csökkenteni? Egyetlen hatékony módszer létezik, mégpedig hogy
csökkenteni kellene a megtett kilométerek számát. Könnyebb
mondani mint megcsinálni. Ami sokat segíthet, az a fűtött garázs
vagy az állófűtés. Azon kívül semmit sem tudsz tenni a
fogyasztás mérséklésére.
Én eléggé nagypapásan vezetek, mondhatni hipermiling stílusban. Az autó még tip-top állapotban van, sajnos az állófűtés beépítése nem térülne meg. Ha mondjuk elektromos megoldást választanék és az idő 50%-kában tudnám használni, a munkahelyemen például nem, akkor csak áthelyezném a költséget a villanyszámlára, ami nem jelent megoldást. Az E10 bevezetésével ezek a számok tovább fognak romlani. Kb 15-20 000 forint extra kiadást jelent majd évente.
Én eléggé nagypapásan vezetek, mondhatni hipermiling stílusban. Az autó még tip-top állapotban van, sajnos az állófűtés beépítése nem térülne meg. Ha mondjuk elektromos megoldást választanék és az idő 50%-kában tudnám használni, a munkahelyemen például nem, akkor csak áthelyezném a költséget a villanyszámlára, ami nem jelent megoldást. Az E10 bevezetésével ezek a számok tovább fognak romlani. Kb 15-20 000 forint extra kiadást jelent majd évente.
A vásárlás után a karbantartás csak harmadik helyen található, vajon érdemes ezen spórolni egy keveset?
Eddig egyetlen meghibásodásom sem volt, de kondíció alapon kellett nem tervezett extra karbantartást csinálni. Az vízpumpa megadta magát 90 000 km után.
A biztosításra és az adóra nem fordítanék sok energiát, hisz nem az a legnagyobb kiadás egy autó fenntartása során. Az olaj a legdrágább tétel a Ford motorok esetén. Castrol Magnatec Pro A5 5w30 WSS-M2C913-D olaj olyan 20-22000 Ft körül van, évente kétszer cserélem. Nem feltétlen kéne, de mégis cserélem, inkább többször mint kevesebbszer.
Érdemes megjegyezni, hogy a kategória nevek a Drivoo nevű alkalmazásból származnak, és az aktuális esemény címét jelentik. Szóval ebben az esetben Felfüggesztés 60 000 forint alatt azt kell érteni, ennyibe került a kis mutatvány munkadíjjal meg anyagköltséggel, meg "ha már ott voltunk ezt is megcsináltuk rajta" extra kiadásokkal együtt.
Arányok
Ezeknek
a költségeknek a láttán, már körvonalazódhat az emberben
néhány arányszám.
Ha
eltekintünk a környezetvédelemtől, akkor is látszik, hogy miért
indokolt mindent megtenni a fogyasztás csökkentése érdekében.
Egy használt autó estén egészségesnek mondható a 70-30 arány, a tankolás
és karbantartás között. Kíváncsi lennék másnak hogyan
alakulnak ezek számok, de 80-20 talán még optimálisabb lenne.
Akinek közelebb van az 50-50-hez az inkább gondolkozzon el azon,
hogy jó autót választott -e.
Támogatás: PayPal
Nameless
2019.10.03