Az autózás ára 1. rész



Az autó az átlagember számára elérhető legbonyolultabb és legösszetettebb gépezet amit pénzért vásárolni lehet. Sokak számára a függetlenség és szabadság megtestesítője, másoknak pedig státusz szimbólum.

Nekem 3 éve van autóm, és mostanra már elég műszaki és gazdasági tapasztalatot szereztem az eltelt idő alatt. Próbálok példásan viselkedni. Precízen figyelek a karbantartásra, mindent időben cserélek márkaszervizbe hordom a járművet és mindent időben fizetek. Nem tankolok kannából, és nem hajtom hidegen a motort. Ez a cikk nem a megmondóembereknek szól, akik haverral kendácsolnak valamit a B5 Passat turbójának helyére. Nem is azoknak szól, akik céges autóval veretik, na jó talán nekik lehet tanulságos lesz. Mindeki eldöntheti milyen amikor, se benzinkártya, se flottás szerviz. Csak a kőkemény számok. Azt szokták mondani, ez szerelem nem szabad soha összeírni mennyibe került. Olyan gondolatokat is ébreszthet az elemzésem, hogy nem túl rövid-e az élet unalmas autókhoz?

A jármű: Fiesta 1.3 Comfort 2005


Duratec Rocam motor 8 szelepes, láncos, 1298 ccm3, 70 lóerő. 6.4 és 5.9 közötti fogyasztással, télen akár 7.4-re is felmehet. Ami a költségeket illeti elkészítettem az első kimutatásomat, amiben a főbb kiadásokat mutatom be:



Az autó vételára az adott volt, a Totalcar mesterkurzusból tanulva, betartottam az ököl szabályt, hogy 6 havi fizetésből kell autót venni, mert azt tudjuk nagyjából fájdalommentesen fenntartani. Két hétig jártam a kereskedéseket, végül sikerült egy alapfelszereltségű Fiestát vásárolni a kínálat tetejéről. 52000 km, az extra lista kimerül a belülről állítható első kerekekben, hörcsöghangú hidraulikus szervokormány és központi zár szentháromságán. Az adatok 2018. Január 1-től érvényesek.

Tüzelőanyag

Mint látszik a második legnagyobb kiadás az autó vásárlása után maga a tüzelőanyag, esetemben benzin. A diagramon látható az évszak és 100km-re levetített átlagfogyasztás viszonya.

A nagy általános átlag 6.39 L/100km. Télen 7.4 nyáron inkább 6.3 körül alakul.

Az egymillió forintos kérdés, pedig az, hogyan lehet ezt a tételt csökkenteni? Egyetlen hatékony módszer létezik, mégpedig hogy csökkenteni kellene a megtett kilométerek számát. Könnyebb mondani mint megcsinálni. Ami sokat segíthet, az a fűtött garázs vagy az állófűtés. Azon kívül semmit sem tudsz tenni a fogyasztás mérséklésére. 

Én eléggé nagypapásan vezetek, mondhatni hipermiling stílusban. Az autó még tip-top állapotban van, sajnos az állófűtés beépítése nem térülne meg. Ha mondjuk elektromos megoldást választanék és az idő 50%-kában tudnám használni, a munkahelyemen például nem, akkor csak áthelyezném a költséget a villanyszámlára, ami nem jelent megoldást. Az E10 bevezetésével ezek a számok tovább fognak romlani. Kb 15-20 000 forint extra kiadást jelent majd évente. 

Karbantartások javítások



A vásárlás után a karbantartás csak harmadik helyen található,  vajon érdemes ezen spórolni egy keveset?

Eddig egyetlen meghibásodásom sem volt, de kondíció alapon kellett nem tervezett extra karbantartást csinálni. Az vízpumpa megadta magát 90 000 km után. 

A biztosításra és az adóra nem fordítanék sok energiát, hisz nem az a legnagyobb kiadás egy autó fenntartása során. Az olaj a legdrágább tétel a Ford motorok esetén. Castrol Magnatec Pro A5 5w30 WSS-M2C913-D olaj olyan 20-22000 Ft körül van, évente kétszer cserélem. Nem feltétlen kéne, de mégis cserélem, inkább többször mint kevesebbszer. 

Érdemes megjegyezni, hogy a kategória nevek a Drivoo nevű alkalmazásból származnak, és az aktuális esemény címét jelentik. Szóval ebben az esetben Felfüggesztés 60 000 forint alatt azt kell érteni, ennyibe került a kis mutatvány munkadíjjal meg anyagköltséggel, meg "ha már ott voltunk ezt is megcsináltuk rajta" extra kiadásokkal együtt.

Arányok


Ezeknek a költségeknek a láttán, már körvonalazódhat az emberben néhány arányszám.

Ha eltekintünk a környezetvédelemtől, akkor is látszik, hogy miért indokolt mindent megtenni a fogyasztás csökkentése érdekében. Egy használt autó estén egészségesnek mondható a 70-30 arány, a tankolás és karbantartás között. Kíváncsi lennék másnak hogyan alakulnak ezek számok, de 80-20 talán még optimálisabb lenne. Akinek közelebb van az 50-50-hez az inkább gondolkozzon el azon, hogy jó autót választott -e.  

Támogatás: PayPal

Nameless
2019.10.03