Közkívánatra
elkészítettem a cikksorozat utolsó részét is. Számon vesszük a
múltat és meglátjuk mennyibe kerül a márkahűség.
Opció 5: Polski Fiat 126P 1991
Az autós
pályafutásom a kispókkal kezdődött. Fogyasztása pont
ugyanakkora volt mint az utána következő 2 autómnak, egyedül a
tankja volt sokkal kisebb. Simán eljártam 5.8-6 literből, viszont
a halláskárosodás 80km/h sebességnél csak az egyik kompromisszum
volt a sok közül. Akkor lett igazán tele a gatya amikor faros
autóhoz mérten márciusban seggel belecsúsztam vele egy árokba,
ekkor döntöttem el mennie kell. Ezen az autón megtanultam mindent
amit a szocialista lét tartogatott. Kikeményedett radiál gumikkal
tojáshéjon lavírozni, terepezni ott ahol az X5-öt rángatja az
Uaz. Mikuláskor megszakítót barkácsolni nagykabátban. Éjszakás
műszak után visszahúzó rugót fabrikálni a szívatóra. Alu
lemezből hő és nedvesség védelmet gyártani a kipufogó fölé.
Meg még sorolhatnám. Csodálatos utazás volt, aminek az eredménye
az lett, hogy -10 fokban is 3 fordulat után indult a kis szörnyeteg.
Az adott élményekért és mókás és kevésbé mókás
pillanatokért pofátlanul keveset kellett fizetni.
Csak a vicc kedvéért
beleraktam egy 85 000 forintos személyi kölcsönt is, ami az autó
vételárát jelképezi. Gyakorlatilag csak tankolni kell kategória,
mindenkinek ajánlom a Polski Fiat 126p típusú személygépjárművet.
Opció 6: Suzuki Swift 1.3 KAT 1998
A következő autóm
a mi autónk volt. Nagyon szerettem, mert minden hibája ellenére
kimondottan takarékos volt fenntartani. A fogyasztása 5-5.5 liter
között alakult, amit egyedül az új Swift tud lekörözni a
cikksorozatban. Itthon is megtudtunk rajta minden csinálni, nem
sajnáltam és kedvem is volt vele szórakozni. Nem interferáló
motorjának köszönhetően, még egy vezérlés szakadás sem tehet
benne kárt. Ezzel is voltak kalandok, a legnagyobb para az volt,
amikor menet közben szakadt össze a katalizátor és eltömítette
a kipufogót. Még hazajött de többet nem indult be amíg nem lett
elhárítva a hiba. Az autó végét a harmadik dugattyú
szoknyájának törése jelentette, ami nem beismert típus hibája a
G13B motoroknak. Foglalkozni kellett volna a rozsdával és egy a
komplett motorfelújítás a legnagyobb jóindulatom ellenére is GTK
lett az autó. Egy teletank benzin és 4 új gumi volt a veszteség,
amit mai napig bánok. Egyébként lekérdeztem ügyfélkapun és mai
napig van rajta műszaki és elvileg még használják. Olcsón
vásároltam, és motorhibásan többért sikerült
eladnom, tehát ez nem is jelentkezett költségként.
Ford Opció 7: Márkahűség
Fiestából
Fiestába, igaz ezen annyira nem gondolkodtam. Nem tartom magam
túlságosan márka fanatikusnak. De megér egy próbát.
Specifikációi alapján az új Fiesta fogyasztása nagyjából
ugyanakkora mint az én régi kocsimé. Kapásból 1 millió forint a
beugró, ebből szerintem kb 500-700 000 Ft között számolnák be a
kocsimat, mondjuk megpróbálnék mindent kisajtolni hisz láthattátok
mennyi pénzt hagyok náluk éves szinten. Nem rokkanunk bele az
extra kezdeti költségekbe, de ami utána jön az már annyira nem
tetszett. A Ford Opciót is megnéztem, ami nem rossz, viszont az
elején és a végén is perkálni kell, amit személyes egyeztetés
után tudnék megmondani kb mennyi. Szóval egy külsős ajánlatot
vettem alapul.
Túl drága, hisz a
Ford Opció kezdeti és utólagos költségeivel is számolnom kell,
akkor ugyanott vagyok mintha sima autóhiteles lennék.
Végszó
Íme a végeredmény! Kispolszkit mindenkinek! Meg magyar Swiftet!
Nameless
2019.10.05